:: aku + H1N1 +cuti seminggu+ mask= balik kota:

Salam...
H1N1???
hohoho x ku sangka.. igt kolej ak x kne tempias H1N1.. Alih2 jek gempar satu k1... H1N1 menyerang ...tolong lerr??
babi nyer selsema manusia yg merane>> ape cerit??
around kol 9.40p.. tbe2 jek pakcik yg bukak pintu kelas kat pkp tu dtg kat kelas aku..
ape hal pakcik ni?? (aku tanye kat dlm ati jek)
time tu,dr Zahara syok mgajar..aku pon tekun gak lerr dgr die ajar..
tup tap top tip...dgn kdr segera.... dr zahara cepat2 tutup slide.. n bla dr kelas
kalut gak aku>> ape sedang berlaku ni..???
H1N1????? OOH..x>>>
pintu k1 kne tutup>> so nak blik camner>??
hahahaa... terpakse kne kuarantin selama 2 jam di k1..
merempat di kaki lima jln raye yg x pernah ak terpikir kne duduk mcm kambing tunggu nak dilepaskan dr kandang yg full of microb(mcm kenal jek ayat tu)
hoho..
xsangke.. experience tu amat berharga.. slalu tgk kat tv jek...

mask?? tme ni lerr kalut2 cari mask...
rm0.50 satu.. ok lerr x mahal pon...ais krim pulut pon lagi mahal..hehehe

skrg ni dah termaktup.. kolej ditutup ..so x leh le dak k1 kuor seminggu.. ni le hikmah dok kolej luor yek...
fakulti pon tutup smgu..so ape lg balik kota le...
hehehehe.. suke ke?? mane de.. asggmnt byk kot..
vedio x bincang lagi... PL x anta lagi.. hoho..
ape2 pon aku nak blik skrg ;lorrr.. tp tggu kak ros siap mandi swimmg pool plazarah kot..
biar le die nak mandi puas2.. smggu blik umah xde nyer nak mandi kat kolam ni...
kang kat umah teringat2 kolam plzarah plak..huhuhu

so la ni.. aku nak siap2 balik la ke kampung halaman ku...da da kwn2..da da housemate ku..:D


::manusia mudah lupe::

Artikel ni aku copy+paste dari blog aku suke sangat walking::http://myadha.blogspot.com



Seramai 15 juta orang meninggalkan secawan teh sehingga sejuk hari ini, sementara kira-kira jumlah penduduk dunia yang sama akan terlupa di mana mereka meletakkan kunci kereta atau rumah.

Manakala 12 juta lagi pergi ke kedai dan betul-betul lupa apa yang perlu dibeli. Jumlah manusia yang sama juga akan lupa mengenai pakaian basah dalam mesin basuh, menurut kajian yang dijalankan oleh National-Lottery.co.uk.

Nombor PIN, kata laluan dan kerja rumah seperti mengeluarkan makanan sejuk daripada peti ais malam sebelumnya dan mengecas telefon bimbit juga merupakan antara yang tersenarai dalam kajian itu.

Kajian sama juga mendapati lelaki lebih berkemungkinan lupa mengenai sesuatu berbanding wanita - walaupun kaum hawa secara amnya mempunyai lebih banyak perkara yang perlu diingati.

Jurucakap National Lottery berkata, orang British lebih sibuk kini dengan pekerjaan dan kehidupan peribadi, jadi kita mempunyai terlalu banyak untuk disimpan dalam minda yang terlalu berserabut.

"Gaya hidup moden yang sibuk, peningkatan bebanan kerja dan tekanan turut memainkan peranan. Namun teknologi moden seperti komputer, telefon membantu kita mengingati perkara penting setiap hari," katanya.

Kajian juga menunjukkan, ramai orang sering terlupa temujanji penting, nama kawan lama, anak sendiri, tarikh ulang tahun sendiri dan pasangan serta ulang tahun perkahwinan.

ANTARA YANG PALING DILUPA

-Membiarkan secawan teh sehingga sejuk

-Di mana anda letakkan kunci

-Untuk apa anda ke kedai

-Pakaian basah di dalam mesin basuh

-Mengecas telefon bimbit / iPod

-Di mana anda letakkan kenderaan

-Menyiram pokok bunga

-Umur sendiri

-Membeli susu

-Mengunci kereta

-Di mana anda letakkan dompet




::pahala solat subuh> jom bace::

Ganjaran Pahala Solat Subuh Mengatasi Keindahan Dunia

RASULULLAH SAW bersabda maksudnya: "Sesiapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah SWT. Kerana itu, janganlah kamu mencari jaminan Allah SWT dengan sesuatu (selain daripada solat), yang pada waktu kamu mendapatkannya, lebih-lebih lagi ditakuti kamu tergelincir ke dalam api neraka." (Hadis riwayat Muslim)Muhammad Abdur Rauf al-Munawi dalam kitabnya at-Ta'arif menegaskan, as-Subhu atau as-Sabah adalah permulaan siang hari, iaitu ketika ufuk berwarna merah jingga di langit tertutup oleh tabir matahari.

Adapun solat Subuh ibadat yang dilaksanakan ketika fajar siddiq dan berakhir pada waktu matahari terbit.Solat Subuh memiliki banyak daya tarikan kerana kedudukannya dalam Islam dan nilainya yang tinggi dalam syariat. Banyak hadis mendorong untuk melaksanakan solat Subuh serta menyanjung mereka yang menjaga dan mengerjakannya.

Rasulullah SAW mengetahui waktu Subuh adalah waktu yang sangat sulit dan payah untuk bangun dari tidur. Seorang Muslim bila dibiarkan begitu saja (tertidur), akan memilih untuk merehatkan dirinya sampai terjaga hingga terbit matahari dan meninggalkan solat Subuh, atau 'Subuh gajah', iaitu dikerjakan solat Subuh tidak pada waktunya yang betul.

Rasulullah SAW mengkhususkan solat subuh dengan beberapa keistimewaan tunggal dan sifat tertentu yang tidak ada pada solat lain. Banyak keutamaan dan kelebihan yang didapati di waktu subuh.

Salah satu keutamaannya adalah Rasulullah SAW mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis: "Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya) ." (Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)Jika Rasulullah SAW yang berdoa, maka tidak ada hijab di antara Baginda dengan Allah SWT kerana Baginda sendiri adalah orang yang secara jasadiyah paling dekat dengan Allah SWT.Waktu Subuh adalah waktu yang paling baik untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah SWT.

Allah SWT berfirman maksudnya: "Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas." (Surah al-Kahfi, ayat 28)

Keutamaan solat Subuh diberikan ganjaran pahala melebihi keindahan dunia dan seisinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Imam at-Termizi: "Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya."Begitulah keistimewaan solat Subuh. Apakah yang menghalang kita untuk menyingkap selimut dan mengakhiri tidur untuk melakukan solat Subuh?

Bukankah solat Subuh menjadi bahagian yang begitu besar kemuliaannya dibandingkan dunia dan seisinya?Diriwayatk an Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim).

Solat Subuh adalah sumber daripada segala cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia akan padam. Matahari akan digulung, ibadat yang akan menerangi pelakunya.Diriwayat kan daripada Abu Musa al-Asyaari, dia berkata Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin, maka akan masuk syurga." (Hadis riwayat Bukhari). Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan Asar.Mereka yang menjaga solat Subuh dan Asar dijanjikan kelak di syurga akan melihat Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, "Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW memberi janji, apabila solat Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya seharian penuh. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Barang siapa yang membunuh orang yang menunaikan solat Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka." (Hadis riwayat Muslim, at-Termizi dan Ibn Majah)Semoga kita tetap menjaga dan memelihara solat Subuh seperti dijanjikan Allah. Bergegas bangun tidur apabila terdengar laungan azan berkumandang untuk segera mengerjakan solat Subuh.

email::Shahrin Haji Ahmad ke dalam email Muslim Group.

::Alhamdulilah:::D


salam..
alhamdulilah....
minggu lepas ak langsung x larat.. biase lerr. demam+selsema
br nak recovery dr demam.>>> dtg plak pyakit laen...
erm....terbang rm85 ak... ish2 ni gara2 ukm le ni....(xbaek blame org laen)
ye.. ye .. saye sy x sahkan pgajian...hehehe
konon2 nye nak free.. alih2 jek...boookkkk..rm85 terbang..
xpe sabo2 je.. duet bleh cari..hehehe camner?? cari le pakwe kaye... hahhaha

mgu ni mcm xde pe nak wat... maen internet bukak tv.. ape lagi ek??
nak g shopping?? sorry ek..>> JPa sye mmg x mmbenarkan sye bershopping
w/pun sye dah shopping gne duet sisa JPa yg dulu...
skrg ni byk betol pyakit..H1N1?? ish takutnyerr...
kalo kne kuarantin..sure2 dok umah smggu...x de kelas
so??
celah mane nak ganti... dah x sanggup oit..
lately.. aku Nausea....mual2..ish mcm pregnant mum plak
ish! mane de?? ni maybe effect of my rib cage lerr..sume acis dlm stomach cam nak kuo..
nak kuo..kuo je le... maen2 plak die...tp now dah ok skit... alhamdulilah..
thanx alot pd all my housemate.::D

pagi2 buta ni.. still membuta.. so effectnyerr??= ak mimpi lerrr
ak mimpi si dia..yg lame x jumpe>> huhu sempat gak ak lepas kn rindu WALAUPON dlm mimpi..
hahaha kalo dak matrik ak tau ni.. ssure2 ak kne gelak..
ye le.. dlu tme kat depan mata.. wat bodo jek.. dah ilang br carik..
mane lerr nak jejak kaki dia ni???
dah puas tanye kat xmatrik.huhu dorng sume x tau...
doa2 je le dpt jumpe die...hehehe miss him lorr..
nota kaki::sory ek>> i bukan miss yg kampung boy tu yek.. hehe..:D

::buat renungan bersama::::

:Peristiwa israk Mikraj Rasullullah_27 Rejab::

1. Sebelum Israk dan Mikraj


Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

- Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

- Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

- Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

- Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

- Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

- Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

- Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

- Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

- Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1). wallahua'lam..

::kematian suatu kemestian::


Salam..
kematian mmg kite x dpt elakkan..suatu janji dari Allah pd semua makhluk yg idupdi dunia sementara ni..
tarikh::15 july 2009 (4.00am)
hari ni.. Taufik Yusuf @ apek kalsom telah kembali kerahmatullah disebabkan penyakit infection di paru2..
around kol 8.50am.. yat msg ak bg tau ttg berita kematian kwn ku ni...
masa ak kol yat::>> yat nangis... ak tau yat sedey sgt..
yat ckp:: maz ko dh jumpe die aritu... ak tau yat terkilan sbb x dpt join ktorg tme reunion kat jeram...
aku>> tak sangka.. reunion kali pertama setelah 4 thn...
bygkan la setelah 4 tahun ak x jumpe dorg tup..tup.. kite wat reunion..ak hepi tme tu..
tapi. skrg..bg ak tu reunion yg terakhir sblm arwah meninggalkan kita semua.. ak ttp bersyukur dpt jumpe w/pon kejap..
ak x sangka:: bak kata jalil dlm pos nye di fb:::>
x ku sangka,baru 2 minggu terpisah,masih terngiang lagi hilai tawa nya..ari ini akn ku sambut kepulangannya..tapi bukan menanti untuk bergembira,sebaliknya kepulangan jenazah yang tiba..semoga rohnya d tempatkan d kalangan orang2 yang soleh.

sedey nyer...
ak terkilan gak x dpt blik kota..
tah le..mgu ni busy ngan kelas n PBL..
dorng sume balik kota>> bagus le.. atleast mwakilkan kwn2 yg masih mengingati arwah sepanjang idup nya..

Inilah dugaan kita sebagai hambaNya..
Yang kite mampu bersabar+tabah+redha dgn dugaanNya...
sebelum ARWAH APEK meninggal.. ak mcm ade laen skit.. senyum die n die agak senyap sikit tme kat jeram tu...
tp biase le.. dah org dah pergi br kite terasa..

situation ni byk kali ak rase...seminggu-2mggu je ak dengar dh meninggal dunia..
td br dpt call dr yat:: dorng x sempat nak tgk arwah wat kali terakhir.. ciannyer..
so far dah 6 org kwn laki ak meninggal dunia...

1)x igt name die.. ape le ak ni.. ak pernah g jb ngan die..die mnggal tme ak form 2 sebab kne bunuh..gadoh kot
2)hanizam@ awang ..kwn sekolah agama..mniggal sebab malaria tme ak form4
3)haziq@kicap..ak knal gitu2 je.. die mninggal tme kat plkn.. gado kat kem pdg hijau
4)hamizan @angle.. ak nyer SA... die kwn faizal @ayam..xboy ak ..sbb mnggal excident thn lepas bln satu..
5)jehan kaye.. dak matrik satu kuliah ..ak knal sbb die kwn koja.. sbb mnggal:: lemas
6)lastly.. arwah apek.. arini..sbb infection kat paru2..

x de benda/mahkluk/ape2 pon dlm dunia ni kekal..
as hamba ALLAH SWT.. kite dijadikan untuk mengabdikan diri kepadaNya..
Sampai masa kita dijemput mhadapNya..

Semoga ALLAH mencucuri rahmat dan mgampunkan dosa semua muslim-muslimat yang masih hidup mahupon yang telah meninggal dunia...AMIN..


::: takut+ cuak== mcm x caye je::

Salam
semalam 1st day ak msk sem baru..
new sem means>>> tahun 3 sem 1
ari 1st ade 2 kelas je..
tapi
ak betol2 penat.. biase le 2months x g kelas
smlm kelas pendidikan pesakit>> ape tu??
biase le kelas mgenal ape itu dietitian???
smlm... betol2 wat ak gerun...+cuak+takut== x caye
aku bakal jd dietitian 2 thn lg..
takut ape???
tah le... tgk diri ak blik.. i'm not ready yet...
ciri2 seorg dietitian yg ade kat ak??
1>> pgetahuan pasal makanan

ans:: mane le ak tau psl mkanan india n cina.. ape lg barat..yg ak tau ape mak masak tu pon ade yg x kenal>> ikan## x sume ak knal.. sayur ape lagi.

. 2>> kemahiran komunikasi

ans:: nak ckp cam biase2 tu bley le..nak ckp pasal makanan n diet.. kurang skit..ape lg nak speaking.. tgagap gak.. ish2x risau nye..

3>> pdegar yg baek

ans:: ak ni mls nak dgr luahan hati org sgt... hehehe...ermm camne ni?? ak risau lagi..cuak sey
pastu..dr noraini ade ckp..yg certain supervisor nak kan student BMI <25.. onblur="try {parent.deselectBloggerImageGracefully();} catch(e) {}" href="http://3.bp.blogspot.com/_4M_pU75IDTE/SlK95Me-hKI/AAAAAAAAAJ0/tmEHlaPKsvY/s1600-h/ii.jpg">camne ni??? help me!!!!!!!!
arini>>>
dah 2 mlm ak tdo plazarah
alhamdulilah>>
dpt gak ak serumah ngan kwn secos..
umah best.. dpn kl tower .. ak suke..!!!!!!!!!!!tenang
pnt angkat brg... cian ayah mak ina wani iman..>> pnt angkat brg..
time kaseh..:D

tapi:::
2 mlm ni gak my nose bleeding i dont know....panas kot.. n x adapt lg kat plazarah tingkat 19 ni tapi bleeding yg terok.. risau gak. xpe2.. ni normal thing kot...(thing +ve)
pray 4 me yeah... hope nothing happen...
nasib baek x home sick sgt.. ade kwn2 yg best ..thx alot
ade tv.. biar pon gne laptop je.. ade broadband bley chat..hehehe.. not alone as dok k1 dolu2.. alhamdullilah

Related Posts with Thumbnails